Khamis, 18 Ogos 2011

KEBAJIKAN ANAK YATIM

1:01 PTG Posted by mohd zainudin No comments
sudah hampir dua minggu kita berpuasa dan sedar tak sedar hari raya pun dah nak dekat kan.. ibu bapa pula duk sibuk membeli keperluan hari raya anak-anak, kuih raya, perhiasan rumah dan macam-macam lagi bagi menyambut syawal yang akan menjelma. Dalam suka-suka kita nak menyambut hari raya ade lagi insan-insan yang tidak bernasib baik. Korang nak tahu siape??? tentulah anak yatim dan fakir miskin kat luar sana. Mereka terpaksa melalui kehidupan dengan penuh kesukaran sebab ketiadaan ibu bapa untuk mencurah kasih sayang macam anak-anak yang lain, ada juga anak yatim ynag terpaksa hidup dalam kemiskinan dan ketinggalan dalam akedamik. Bagi kita, bangun je dari tidur mak dan ayah yang bagi segala keperluan untuk kitakan.. Macam mana aku boleh buat entry tentang anak yatim ek.. sebenarnya aku bersyukur sesangat sebab dapat melihat anak yatim mendapat tajaan dari pihak tertentu untuk membeli keperluan hari raya. aku rasa sebak bila tengok riak gembira di wajah anak-anak yatim memilih pakaian, kasut untuk menyambut hari raya yang akan menjelang tiba. Syukuralhamdulillah sebab ade juga insan yang perihatin terhadap anak-anak yatim ni, sekurang-kurang nyer mereka gembira untuk menyambut hari raya nanti. seronok sangat bila tengok mereka mencuba baju raya, saling tolong kawan-kawan memilih baju raya n macam lagi. Walaupun aku tak mampu tolong meraka untuk menaja mereka tapi sedekah dan zakat pun sudah memadai. Menunaikan zakat pun sudah membantu banyak golongan tau. contohnya anak yatim tadi, f akir miskin, mualaf dan banyak lagi. Nasihat aku bagi yang berkemampuan tunailah zakat kerana ia adalah tuntutan agama kan..wassalam.

Ahad, 14 Ogos 2011

NAK TUNJUK TEROR DALAM MASAKAN!!!

1:00 PTG Posted by mohd zainudin No comments
assalamualaikum.. dah lame aku tak post karya tungang langgang  kat sini.. sempena hari cuti semalam, nak la jadi anak yang soleh jap. angin rajin aku tibe2 datang nak turun dapur nak tolong ma masak. sebelum nak masak aku cari sikit resepi-resepi kat dalam tenet, dalam banyak-banyak resepi tu ade satu menu yang buat aku kecur air liur eh. KAILAN IKAN MASIN..fuhh memang terangkat kalau dengarkan.. yang mane bahan yang takde aku pergi beli dekat pasaraya yang terdekat..semangat tahap gaban eh. sampai rumah je terus pergi dapur. aku tak bagi mak tolong sebab nak tunjuk teror laknon. nak tahu resipi sayur kailan???
  • sayur kailan-dipotong
  • 1 keping ikan tenggiri masin(yang dijeruk dlm botol)-potong kecik2
  • 1 sd(k) air dr botol ikan masin td
  • 1 bj bwg besar-dimayang bulat
  • 1 inci halia-diketuk
  • bwg putih-diketuk
  • 1 sd(b) sos tiram
  • 1 sd(b) sos ikan
  • sedikit air asam limau nipis
  • myk untuk menggoreng

Cara-cara

  1. panaskan myk.tumis ikan masin tenggiri td hingga naik bau
  2. kemudian tumis bwg putih,bwg besar dan halia.masukan sos tiram.
  3. masukkan sayur dan tambah air dr botol ikan masin td,masukkan sos ikan kacau rata.
  4. masukkan sdkt air-2 sd(b).biarkan seketika.angkat
  5. dlm pinggan tabur sdkt lada sulam dan perah air asam limau td
cara macam tu lah aku buat..nak tahu kailan aku jadi macam mane??apa yang boleh katekan bukan yang TERBAEK!!! tapi HANCUR.wawa... nak nangis jew nie. mane tak nyer aku potong bahan- bahan HALUUUS je macam nak bagi pesakit makan je.huhu.. bau n rasa tetap same beb.. aku tak berani nak tunjuk gambar KAILAN IKAN MASIN. so korang imagine sendiri la... itu kire first time aku buat resipi baru. aku pun lelaki, so tak heranla masak pom hancur.haha.. tapi resipi yang aku bagi kat atas tu betul2 blake. aku je yang tak pandai dalam bab-bab memasak ni. wassalam...